sâmbătă, 20 iunie 2009

Librarie

Intors in suflet….


“Ar fi înspăimântător să crezi că din tot acest cosmos atât de armonios, desăvârşit şi egal cu sine, numai viaţa omului se petrece la întâmplare, numai destinul lui n-are nici un sens...”
…pana sa citeasca acest citat,el chiar credea cu sfintenie ca destinul lui n-are nici un rost…apoi,brusc,a inceput sa reflecte asupra cuvintelor,fiind parca vrajit de o forta supranaturala…
De cate ori nu se gandise ca daca avea o alta infatisare,viata lui acum era alta,era inconjurat de prieteni,iar anii petrecuti din gimnaziu incoace i-ar fi conturat destinul si nu se afla pe acest Pamant fara vreun tel,fara vreun sens?
Aspectul sau fizic era intradevar ciudat,daca nu si infricosator…”avea în frunte numai un ochi, mare cât o sită şi, când îl deschidea, nu vedea nimica; da chior peste ce apuca. Iară când îl ţinea închis, dar fie zi, dar fie noapte, spunea că vede cu dânsul în măruntaiele pământului.”
Desi avea aceste ”puteri”,anii de scoala(gimnaziu si liceu) au fost un adevarat chin pentru el,fiind mereu marginalizat,iar daca se afla vreodata in centrul atentiei,se afla ca tinta a tuturor glumelor proaste ale colegilor sai...
Intelegea ca viata lui nu va fi niciodata usoara,caci vedea rautatea sadita in sufletele celor ce il inconjurau,asa ca singurul loc in care se refugia erau cartile;doar ele ii ofera prietenia dupa care tanjeste de cand se stie,doar ele ii arata experienta de viata a unor personaje,in care el se regaseste...cu alte cuvinte,el isi duce existenta datorita cartilor...
Dupa ani intregi in care singura sa ocupatie era si este lectura,Cristian,a inceput sa parcurga operele cu multa seriozitate,sa descifreze fiecare fraza in parte,insa niciodata nu o facuse atat de vrajit cum era acum...tinea in mana „Nunta in cer” de Mircea Eliade,dar gandul ii era departe,probabil dincolo de orice lume in care noi am putea patrunde,fie si imaginar...
-„N-am nevoie de nici un sprijin, de nici un îndemn si de nici o compatimire, caci desi sînt cel mai decazut om, ma simt totusi atît de puternic, atît de tare si de fioros! Caci sînt singurul om care traiesc fara speranta”,isi spunea in sine privind la un punct fix de pe perete…
Transpus probabil intr-o alta lume,pentru Cristian timpul nu mai avea nici o importanta,caci ireversibilitatea timpului trece neobservata in ochii lui goi…
Desi invaluit de noapte,privirea sa a ramas neclintita,doar buzele pareau din cand in cand sa sopteasca ceva…in linistea ce domnea in jurul sau se mai auzeau rar franturi ale unor idei proprii..”un batran e o ruina ganditoare”…”nu poti pleca din tine insuti”..”dar vreau sa fug?nu,nu vreau!dar ma ascund..de cine??”
Statea cufundat in fotoliul de piele neagra,in intunericul ce s-a lasat pretutindeni,cu geamul deschis,in ciuda frigului ce stapanea orasul…era pierdut in ganduri prea departate de realitatea cotidiana…pesemne s-a ratacit pe una din “potecile” ce duc spre filosofie…si ce daca?oricum viata lui parea pana si pentru el lipsita de vreun sens…pana acum…
-Ei,Eliade !De ce nu te-am descoperit mai repede?De ce de abia acum dupa atata vreme am ajuns sa inteleg ce-nseamna viata?As vrea sa stam la o cana cu vin,sau pe o banca in parc si sa-mi impartasesti din experienta ta…sa-nvat treptat ce-nseamna bucuria,nu doar durerea…sa ajung sa ma indragostesc si apoi…apoi,sa ii promit iubitei ca “vom trai asa de fericiti acolo unde vom fi,neturburati de nimenea; tu (ea) pentru mine,eu pentru tine (ea).Din visurile noastre vom zidi castele,din cugetarile noastre vom adanci mari cu mii de undoiete oglinzi,din zilele noastre veacuri de fericire si de amor”.
Iarta-ma te rog ca aberez,dar m-am pierdut intre idei si dorinte…incet,incet incep sa nu ma mai recunosc,si desi se spune ca ochii sunt oglinda sufletului,aceasta oglinda pare sa fie aburita…sunt confuz…nu ma mai recunosc catusi de putin…
Eliade,Eliade..dorindu-mi sa te intalnesc,clipe importante din viata mi s-au scurs tacute…dar totusi,am invatat ceva…”numai singuratatea iti poate aduce profund implinirea”,asa ca “o sa-mi adun singuratatea din jur intr-o lacrima si am s-o plang peste lume”.Acesta cred ca este rolul meu pe acest pamant,de a impartasi tuturor putin din aceasta “implinire profunda”…sa-i fac sa se intoarca in interiorul lor si sa reflecte asupra vietii…
Iar acum in final,vin si iti soptesc:
“Spune-mi ,ce mai spui cand nu mai e nimic de spus?”




Povestioara aceasta am scris-o in urma cu mai bine de 6 luni, fara un scop anume...mi-a venit pur si simplu intr-o seara sa scriu, asa ca m-am pus la calculator, am deschis word-ul si am lasat cuvintele sa curga..citate peste citate, idei peste idei...cuvinte care adunate la un loc inseamna mult...intr-un fel sau altul promoveaza lectura...

28 de comentarii:

  1. Va rog sa incercati acolo la "selectati profilul" sa puneti "cont google" , ca altfel nu cred ca puteti comenta:(

    RăspundețiȘtergere
  2. ft intresanta ideea imi place partea in care nu frumusetea exterioara conteaza....

    RăspundețiȘtergere
  3. "spune mi ce mai ai de spus knd nu mai e nimik de spus?"iti spun sa continui sa scrii pt o implinire profunda;)

    RăspundețiȘtergere
  4. cat talent zace in tine copila, frumos spus ;)

    RăspundețiȘtergere
  5. frumos articol, m-a ajutat sa ma recreez intr-o pauza de studio. pacat ca lumea de azi nu mai citeste asa de mult.

    RăspundețiȘtergere
  6. Frumoasa povestioara..pana la urma ce e viata? orice ar fi, singuratatea nu este o solutie!

    RăspundețiȘtergere
  7. Imi plac foarte mult citatele..unele apartin lui Emil Cioran, nu-i asa? Si citatul “vom trai asa de fericiti acolo unde vom fi,neturburati de nimenea; tu (ea) pentru mine,eu pentru tine (ea).Din visurile noastre vom zidi castele,din cugetarile noastre vom adanci mari cu mii de undoiete oglinzi,din zilele noastre veacuri de fericire si de amor” e din Eminescu? Mi se pare tare cunoscut...
    frumos scris!!

    RăspundețiȘtergere
  8. ”numai singuratatea iti poate aduce profund implinirea”, “o sa-mi adun singuratatea din jur intr-o lacrima si am s-o plang peste lume” foarte faine citate:X
    Cristian, nu e un personaj pe care il intalnesc pt prima data in compunerile tale, foarte frumos

    RăspundețiȘtergere
  9. hehe nici nu credeam ca te intereseaza literatura:] si eu vroiam sa-l intalnesc pe eliade..asta pana l-am intalnit pe cartarescu.el e geniul meu.
    extrem de frumoase citate
    continua sa scrii!

    RăspundețiȘtergere
  10. "sunt singurul care traieste fara speranta" asta mi-a placut mult... mi-a adus aminte de un alt citat, care nu mai stiu unde l-am gasit(e putintel mai optimist): Sper ca speranta mea sa moara ultima".
    keep writing, girl. U're good at it. :D

    RăspundețiȘtergere
  11. Stiam ca scrii si ca indemni luumea sa citeasca mult, dar acum faci asta si online? Eh, e de bine!sunt mandru de tine! :* >:D<
    Ti-am mai zis ca esti talentata?Atunci..repet :D
    FRUMOS!!

    RăspundețiȘtergere
  12. foarte frumos! tine-o tot asa. Te sustinem!!

    RăspundețiȘtergere
  13. Frumos intradevar. De abia astept sa mai citesc si alte opere de-ale tale.

    RăspundețiȘtergere
  14. sunt foarte de acord cu tine denis , acesta era cuvantul pe care il cautam..profund

    RăspundețiȘtergere
  15. ai scris foarte, foarte fain..o sa ma apuc sa iti urmaresc blogu..scrii super frumos :) tine-o tot asa!

    RăspundețiȘtergere
  16. Am gasit cateva citate frumoase, pe care am sa le postez aici, spre deliciul tuturor:

    GABRIEL GARCIA MARQUEZ:
    "Viata este lucrul cel mai bun din cate s-au inventat vreodata."
    "Viata nu este ce ai trait, ci ce îti amintesti ca ai trait si cum ti-o amintesti pentru a o povesti."
    "Dragostea adevarata este o limba pe care surzii o pot auzi si orbii o pot vedea."
    "Daca as sti ca asta ar fi ultima oara cand te voi vedea iesind pe usa, ti-aa da o imbratisare, un sarut si te-aa chema inapoi să-ti dau mai multe."

    CHARLES DICKENS:
    "Sa-ţi spun ce este dragostea adevarata. E credinta oarba, umilinta fara preget, supunere desavarsita, încredere şi daruire impotriva ta însuti, impotriva lumii întregi. Dragostea inseamnă sa iti dai inima si sufletul întreg celui care ti le va zdrobi."

    Citate despre singurătate, linişte, gânduri- de Ionut Caragea

    "Când eram mic… voiam să mă fac Dumnezeu. Dar nu realizam cât de greu este să iubeşti şi să fii întotdeauna singur."
    "Numai singurătatea îţi poate aduce profund împlinirea."
    "Lumânarea îmi rămâne cel mai fidel dintre cititori."
    "Un pahar face cât mai multe guri de femeie."
    "Am învăţat să iau totul "[...]

    RăspundețiȘtergere
  17. foarte, foarte frumos, copil >:D<

    "ochii sunt oglinda sufletului"..mi-am amintit ca am citit asta mai demult...ce pot spune..esti artista:)

    si ma bucur ca ai ales sa faci publice creatiile tale..sa se bucure si altii de felul in care scrii, nu doar cei apropiati:)

    RăspundețiȘtergere
  18. Multumesc mult pentru sustinere! :)

    RăspundețiȘtergere
  19. mi-a placut foarte mult ideea asta de a face un text pe baza mai multor citate, a mai multor genii literare..cred ca este destul de complicat, mai ales ca toate citatele pe care le-ai folosit au trebuit sa duca la aceeasi idee, o idee originala de altfel.. Bravo!

    RăspundețiȘtergere
  20. p.s Nu vad de ce ai fost atat de uimita ca exista atata lume care te sustine! O parte din ei iti sunt prieteni (si ei te vor sustine mereu in tot ceea ce iti doresti cu adevarat si este bine), iar ceilalti pur si simplu au apreciat ceea ce tu ai scris ;)

    RăspundețiȘtergere
  21. citatul acela de Eminescu , mi-a adus aminte de un altul de Cella Serghi...
    "Nu fusesem pana la Doua Mai niciodata. Dar mi-l inchipuiam ca pe cel mai mic si mai linistit dintre sate. Acolo mi-ar placea sa traiesc cu el, toata viata, numai noi doi, sa ne facem cu mainile noastre o gospodarie, asa cum o facuse Robinson pe a lui, sa ne scaldam in mare, sa lenevim la soare, sa citim. Petre sa pozeze, eu sa-i pozez...Un val s-a izbit atat de puternic de bolovanul de sub mine, ca m-a trezit ca din vis."

    RăspundețiȘtergere
  22. Am uitat sa specific ca citatul de mai sus l-am luat din cartea "Panza de paianjen" de Cella Serghi.. o carte foarte frumoasa..cel putin mie mi-a placut mult, iar persoanele carora le-am sugerat cartea si au citit-o au fost incantate majoritatea :) Oricum..nici o carte nu este pe placul tuturor..asa ca tot ce pot sa va zic este sa incercati ;)

    RăspundețiȘtergere